Wednesday 7 September 2011

Di Saat Orang yg Kita Sayang ...

# Di saat orang yg kita sayang tak pernah peduli tentang perasaan kita, jangan dipaksa dirinya ..

Kita : Awak sekarang dengan siapa ye?
Dia : Kenapa nak tahu? Hurm..dengan si 'dia' lah!
Kita : Owh yeke? macam mana boleh kenal? dia baik x?
Dia : Kisahnya .. (bercerita dengan teruja). Tentulah baik! Haa..lega saya, thanks yup sudi dengar cerita saya!
Kita : Bestnya. Jeles saya. Saya suka la dengar kisah cinta awak, kalau ada apa2 masalah, boleh la cerita kat saya lagi kan?
Dia : yup! ^^

--> Biarkanlah dia dengan orang yg dipilih. Asalkan kita ambil kisah tentang dirinya agar kita tahu dia benar2 tidah tersalah pilih.

# Di saat orang yg kita sayang ditinggalkan kekasih, nasihatkanlah dia ..

Kita : Awak, janganlah bersedih. Anggaplah awak dan dia tiada jodoh. Tuhan dah merancang yg lebih baik untuk awak. Percayalah!
Dia : Tak pe. Saya ok! Awak jangan risau ye ..
Kita : Itulah yg lebih merisaukan saya, sebab saya tahu, awak tak ok. Saya paham perasaan awak saat ini.
Dia : (dengan suara menengking) Saya ok! Bila saya kata saya ok, saya ok lah! Kenapa tak paham bahasa sangat ni?! Dah pergi jauh2. Saya nak bersendirian..!

--> Andai situasi begini terjadi, janganlah sesekali kita berkecil hati. Anggaplah dia perlukan masa, bukan tidak memerlukan kita. Dari jauh doa dikirim dan janganlah kita meninggalkannya bersendirian tanpa berteman.

# Di saat orang yg kita sayang gembira bersama kekasih baru, luangkanlah masa mendengar kisah bahagianya semula..

Kita : Macam mana hidup awak sekarang?
Dia : Bahagia! Saya happy sangat. Dia beza sangat dengan perempuan lain. Dia pandai ambil hati saya, romantik! ^^ Dahlah cun, sopan pulak tu. Ehe..!
Kita : Wah, untunglah awak kan! (lafazkanlah walau hati pedih melawan kata supaya dia lebih gembira!)
Dia : Memang saya rasa sangat bertuah! Awak pula macam mana? Dah ada pakwe?

--> Biarkanlah persoalan itu tidak berjawab. Jangan sesekali kita mengiya / menidakkan kerana soal hati usah dibohongi. Parah kesudahannya nanti. Bersabarlah hati.. =.=

# Di saat orang yg kita sayang berkahwin dengan orang lain, redhakanlah dirinya ..

Kita : Tahniah awak! Kisah cinta awak berakhir dengan sekali lafaz ijab dan qabul. Syukur Alhamdulillah ..
Dia : Terima kasih. Jutaan terima kasih sebab selama ni awak sudi mendengar luahan hati saya. Hehe! Saya dah ada peneman setia hingga ke akhir nyawa. Awak bila lagi?

--> Usahlah tersentap dengan tutur bicaranya. Bukan bermaksud kita akan dilupa cuma kisah cerita dia hanya akan kita dengar sekali sekala saja. Berbahagialah di hari bahagianya!

++> Selesailah sudah satu tugas untuk membahagiakan sekeping hati milik orang yg kita sayang! Kini, bermulalah kisah pencarian cinta untuk hati remuk milik sendiri.
.. "Di kejauhan jarak dan masa, ku berdoa agar ada yg lebih baik untuk diriku. Bukan bermaksud melupakanmu, tapi yg berlalu biarlah terus berlalu. Entah bila hati ini akan rasa bahagia, seperti bahagia yg dikau rasa" ..

Ya Allah .. 
Seksanya tika hati terguris. 
Sakitnya bila hati terhiris. 
Pedihnya saat hati merintih.
Pilunya hatiku menangis!



p/s : layan perasaan .. :')
Hasil nukilan Mia Lydia sendiri.. =.=

0 comments:

Post a Comment