Friday 15 April 2011

Nervous itu lumrah..Tapi, jgn biarkan nervous mengugat prestasi diri.. :)

     Nervous dan manusia x dapat dipisahkan..sebesar mana saiz seseorang itu, setinggi mana pangkat yg di pegang dan secantik mana pun rupa parasnya..itu semua x menjanjikan yg sesorg itu boleh menjadi presenter yg terbaik semasa dia berucap di hadapan org ramai..secara fitrahnya nadi akan berdegup lebih kencang kerana kuasa tarikan (The Low of Attraction)..

     Penyelesaian terbaik untuk mengurangkan rasa gemuruh tersebut, kita perlulah mengadakan persediaan rapi dari segi mental dan fizikal. Spiritual dan emosi yg stabil. ^_^

     Berkongsi pengalaman saya sendiri, sejak dari sekolah rendah ke sekolah menengah dan seterusnya Form 6, saya merupakan seorang yg cepat gemuruh apabila berlaku sesuatu di luar jangkaan saya.

     Sebagai contoh, semasa darjah 5, saya pernah dituduh sebagai pencuri wallet kawan saya sendiri kerana muka saya yg terlalu cuak pada masa cikgu melakukan pemeriksaan. kalau di fikirkan balik, kenapa saya mesti rasa cuak masa tu?saya pun x pasti. haha..

     Ada juga peristiwa yg memalukan kerana terlalu nervous. semasa tingkatan 3, saya bersama beberapa orang rakan telah memasuki pertandingan nasyid antara kelas. di dalam group kami, tiada siapa yg menawarkan diri untuk menjadi back up ketua. di dalam pertandingan yg sama, abg saya juga telah menyertainya. sy lihat abg sy mengalunkan nasyid Hijrah dgn penuh merdu. lantas sy bersetuju utk menjadi back up ketua bg group sy. sekali! ketaq habis..hhiijjjrrrahhh iiituuu penngooorrbanannn, hhiijjjrrrahhh iiituuu perrjuuuaangannn..hhiijjjrrrahhh iiituuu perrsaaauudaraannn, hhiijjjrrrahhh iiituuu mmembentukkk perrpaduuannn..erk?!..kawan saya yg dibaris belakang boleh gelak pulak..adeh!..katanya "sorry lang, aku terlepas gelak td" (sambung gelak balik) malu2..1 sekolah dengar.aduh..selamat utk nasyid kedua bkn sy yg jd ketua..

                        *************************************

     Tapi itu semua dulu. sekarang saya dah banyak berubah. pertuduhan yg bukan2 membuatkan saya bangkit utk mempertahankan maruah dan martabat saya. hehe.

     Pertama sekali saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada emak dan abah saya kerana telah memaksa saya untuk membaca al-Quran dlm majlis khatam al-Quran semasa majlis perkahwinan kakak saya. pada mulanya mmg saya membantah supaya nama saya x dimasukkan sama ke dalam senarai. kerana saya tahu nanti suara saya pasti akan bergetar kerana nervous.

     Tapi..Alhamdulillah..keajaiban berlaku! suara saya tidak bergetar lagi.. sangat mengejutkan. dan di situ sy mendapat pengajaran bahawa, sekiranya kita membaca ayat2 suci al-Quran, jiwa kita akan tenang. kerana itu nadi dan nafas kita berjln lancar spt sedia kala kerana ketenangan itu telah mengurangkan cemas.

      Mulai hari itu, perasaan cemas sy mula berkurangan sedikit demi sedikit. Jadi di sini, saya ingin menasihatkan anda sekiranya anda ingin mengurangkan nervous, cubalah spt sy. insyaAllah..:)


p/s : tp, nervous itu hanya bertahan selama 3 bulan sahaja kerana sekarang sy sudah berasa cemas semula apabila nk melakukan presentation even dlm kelas..sy perlu mencari balik ke mana hilangnya semangat 8 bulan yg lalu..huu..

td sy n kawan sy baru lepas present mandarin II..kalau boleh rasa mcm nk buat sekali lagi.. sangat2 x bersedia td..~ (laoshi, keyi ma?) ~

3 comments:

Anonymous said...

haha..sangat la weyy..hampeh tol pa present tadi..ishhhhhh...=,=

sherry ferry said...

rrrr..okey jer..no hal la korg...
ummi boleh..
mcm malaysia boleh plak...

Unknown said...

nazurah : hahaha..sbb kita punye preparation 12 jam..settle suma ayat pun time kelas stid smlm..aisyh..huu..

sherry : thanks bg semangat..hehe..tp salute la kat ko ngn noi..mmg lancar ak tgok..hehe..
Malaysia boleh! wee..^_^

Post a Comment