Thursday 2 June 2011

Adik Tiqah~

Aisyh tiba-tiba pulak terpikir pasal adik beradik angkat aku. Zazzz..! Tiba-tiba terlintas. :)

Dulu, aku ni kira famous jugak la kat sekolah. Lagi pulak di kalangan budak2 sebaya adik aku. Diorang minat betul kat aku. Apa yg diorang minat sangat pun aku tak tau la. HAHA..=P

Seingat aku, aku ada 7 adik angkat dan 1 abang angkat. Tak ramai? Hurm. Tak kisah la. Mungkin korang lagi ramai adik beradik angkat kan. Hehe. Aku nak cerita kisah macam mana kami termeterai gelaran angkat-angkat ni. Setiap dari diorang ada kisah yg berbeza. ^_^

Mula-mula aku cerita pasal Tiqah yup..:)

First yg menjadi adik angkat aku, Athirah Atiqah @ Atiqah Athirah. Kenapa ada @ tu? Sebab sampai sekarang aku confius apa nama sebenar dia. Huu~. Masa ni aku form 4. Masa zaman budak-budak sebaya aku, pakai meja kayu. Yang ada laci meja. Aku ni jenis murid yg paling malas bawak buku teks bagai. Berat! Jadi laci meja aku sentiasa lapang.

Lagi satu perangai aku ni, suka conteng meja. Benda yg selalu aku tulis, nama aku dengan kawan baik aku, Dianna. Lepas tu aku buat love. Betapa kami ni saling menyayangi. Sayang sahabat! Sekolah aku pulak ada 2 sesi. Pagi dengan petang. Sebab murid dekat sekolah tu ada seribu lebih! Murid teramai di Hulu Langat. SMK Engku Husain.

Nak dijadikan cerita, adik angkat aku ni tulis surat. Surat tu masuk dalam laci meja. Disebabkan meja aku tu sentiasa lapang, jadi bila ada kertas, aku akan ambik buang. Tapi sebab ada tulisan dia tu, "boleh saya tahu siapa yg duduk di meja ini? Lelaki / perempuan?". Aku ingat lagi mukadimah surat tu. Sesi petang yg duduk kelas tu budak form 2. Adik2 sangat. Tapi aku teruja jugak la nak balas surat tu. Haha! Dah lama2 kami berbalas surat, dia tulis "boleh tak kita jadi adik beradik angkat?". Hurm. Time ni lama betul aku pkir. Tak pernah aku ada adik angkat selama ni. Lagipun aku memang dah sedia ada adik kandung. Aku tak tau betul apa fungsi adik2 angkat time tu. Zero! Kawan aku cakap, "terima je lah, Lang". Lastly, aku terima jugak la. Esoknya dia balas, punya la ayat gembira + bahagia. Pelik aku. Huhuhu.

Kitorang tak pernah jumpa pun. Cuma balas surat tu je lah. Bila dah abis satu muka surat kertas tu, dia la yg offer kertas. Kertas lama tu aku tak tahu mana perginya. Dia simpan buat pekasam kot. Haks. Ada sekali tu, dia tulis punya panjang. Ayat tu aku tak ingat, cuma yang aku ingat, aku tetap tulis selit-selit dalam kertas yg sama. Sebab aku tak nak guna kertas aku. Bazir! Hahaha gila kedekut aku time tu.. =P

Abis form 4, kitorang dah tak contact. Sebab tak sama kelas lagi. Lagi pulak time tu aku tak pakai hp lagi. Kawan2 lain dah pakai hp, aku tak de. Sian kan. Huhu. Masa form 5 macam biasa. Mungkin kitorang pernah terserempak, tapi sebab tak pernah tengok muka. Jadi masing2 buat bodo je la.

Masa keluar result spm, result aku agak gempak la. Bagi aku sendiri. Orang lain rasa result tu cikai je. Tapi itu je daya aku. Bangga dengan diri aku sendiri. Dengan result tu, aku apply upu. Semua kena tolak. Huk. Tak lah kecewa sangat sebab aku tak excited langsung nak masuk u. Dalam fikiran budak2 aku, aku nak kerja cari duit. Kumpul banyak2 dan kawin. Sempit betul fikiran aku time tu. Aku cakap dengan abah "tak pe la bah, biar akak kerja je". Mungkin abah aku ingat aku frust tak dapat u. Abah aku pun usaha la nak suh aku sambung belajar. Satu hari tu, ayah aku bawak balik satu kertas. Tawaran kemasukan tingkatan 6. Siap print berwarna lagi. Abah aku minta tolong kawan dia check kan nama aku. Gila terharu masa tu. Rasa nak menangis je. Tapi keegoaanku menghalang titisan air mata dari mengalir. Cehhh!

Lepas dah daftar bagai, masa lower 6 tak ada benda sangat. Masa upper 6, ada seorang budak perempuan ni bagi surat minta nombor telefon. Haha. Lawak kan? Perempuan minta nombor aku, tapi guna surat. Malu kot time tu. Member2 aku ramai yang kepala gila2. Boleh pulak diorang cakap "habis la ko mie".."ko hati2 sikit mie, budak2 sekarang ramai yg dah rosak".."peminat misteri"..apa lagi ntah. Aku diam tak terkata. Tak tau nak gelak ke apa. Aku tak la bagi nombor aku. Seram time tu! Lagi satu surat datang, "akak ummi, boleh tak kita jumpa dekat bus stop lepas habis sekolah?". Haa. Surat kali ni datang senyap2 je. Siap sebut nama aku pulak tuh. Aku baca, lepas tu terus buang. Gedebummm masuk tong sampah. Aku pergi sekolah naik motor. Jalan ke parking motor tu menyimpang dari bus stop. Kalau sama jalan pun, aku tak kan pergi. Hehe..

Tapi aku ni jek yang pikir bukan2. Ditambah pulak hasutan kawan-kawan. Budak yg dok hantar surat selama ni, budak si Athirah Atiqah @ Atiqah Athirah ni. Dia pun dah pindah sekolah. Dekat SMK Bandar Tasik Kesuma. Aduhai! Bikin cuak jah. Bila selidik2 macam mana kenal aku sebab tak pernah tengok muka, dia cakap "sebab masa akak berucap kat perhimpunan hari tu, cikgu panggil nama akak Ummi Ikhlas. Tiqah tanya kak ima, dia cakap akak sekolah Engku Husain dulu, 4 Akaun. Tu yg tiqah ajak jumpa, nak confirmkan". Lepas dengar penerangan dia yg panjang lebar tu, aku rasa nak tergelak jek. Tak sangka jumpa balik. Kecilnya dunia..:)

p/s : Tiqah ni cerdik orangnya. Kitorang dah lost contact. Hope kalau dia berjaya n terkenal, dia ingat lagi dekat akak angkat dia ni. Haha!

0 comments:

Post a Comment