Friday 17 June 2011

Hati Seorang Bapa

Sekarang ni aku tengah kerja dekat Yung Fa Sg Buloh, Selangor as SA baby department. Kena jaga baju seluar baby sampai kanak-kanak umur 8, 9 tahun macam tu la. Dah 4 hari aku kerja kat situ. Mula-mula masuk memang blur..tak tau nak buat apa. Staff dalam tu semuanya aku tak kenal. Rasa macam orang asing. Orang 1st tegur aku, Ain Afifah. Sama department dengan aku. Memang peramah + baik + cute!

Aku punya blur + bosan tu sampai tahap maksimum, masa rehat pukul 2, aku pergi minta kerja dekat kfc. Tapi tak dapat. Haha!

Sekarang aku happy dengan kerja aku. Orang baru, standard la kena marah, kena buli. Lagi pulak sekarang ni nak dekat raya. Aku ni terpengaruh dengan bos aku ler. Dia dah sibuk keluarkan stok-stok baru. Tu pasal lah aku bila balik rumah, tak dan nak o9 macam dolu-dolu lagi. Kena cepat-cepat charge energy for tomorrow. Huu~

Dalam 4 hari ni, aku banyak perhatikan gelagat orang ramai. Aku tengok lelaki, terutamanya bapa, memang caring. Dari perwatakan tu boleh nampak dia sayangkan anak-anak dia. Tapi ego seorang bapa, dia takkan tunjuk macam mana usaha dia nak bagi anak-anak dia rasa gembira. Aku ingat lagi kata-kata azimat abah aku sendiri, "abah mungkin tak dapat nak puaskan hati semua anak-anak abah, tapi abah dah cuba yg terbaik!"

Fokusnya, tadi ada seorang bernama bapa, masuk ke kedai aku. Dia tengok-tengok baju. Baju budak perempuan. Warna pink. Dia belek-belek. Gaya macam nak beli dah. Lepas tu dia tengok harga. RM 45.90. Bagi aku pun baju tu mahal untuk kanak-kanak seusia 6-7 tahun. Lama dia tatap baju tu. Lepas tu baru pergi meninggalkan kedai kami.

Gayanya sederhana saja. Mata dia merah-merah, mungkin tak cukup tidur/ terlalu penat.

Tak lama lepas tu dia masuk sekali lagi. Bila aku datang, nak serve customer, dia nak pergi, tapi cepat-cepat aku cakap, "tak pe tengok-tengok lah dulu". Dia pun pandang balik baju yg dia tatap td. Lama. Aku memang rasa syahdu masa tu! Mungkin satu hari nanti dia akan beli jugak. Hope anak dia suka dan sekurang-kurangnya ucap terima kasih! :)

p/s : hati seorg bapa ni lembut sebenarnya.
harga bukanlah nilai kasih sayang yg sebenar!

Hari ni hari bapa.
Selamat Hari Bapa kepada Ramlan Bin Ahmad.
Didikan dan kasih syg yg diberikan banyak mendorong akak untuk menjadi insan yg berguna dan berjaya.
TERIMA KASIH ABAH!!

3 comments:

Nazurah said...

yup..agree wth u..bapa..memang tegas,tapi lembut..muka legend tapi hati kiut.. abah aku 2,dulu gler tegas,sekarang..papehal story kt aku..huhu

perindu_خلافة said...

Selamat Hari Bapa untuk abah tersayang Ramlan Ahmad.. semoga senantiasa dibawah lembayung Rahmat dan Kasih Sayang ALlah.. ameen ^_^

Unknown said...

nazurah : betul3..hehehe..kamceng btol tu..anak sorg prempuan la katakan..ekeke..

perindu : yup..amin..semoga kita adik beradik sempat membalas jasa kedua mereka.. ^_^

Post a Comment