Tuesday 7 June 2011

Wujudkah persamaan dalam memandu kereta dan mencapai matlamat hidup?

Haa..Siapa rasa memandu kereta ni best, angkat kening + kenyit mata! Hehe..

Bagi aku, drive kereta ni best! Nampak cool jek. Lagi pulak kalau kita memang dah expert dalam bab pemanduan ni. Kalau disuruh drive seharian pun aku sanggup. Haha. Kira aku tak boleh challenge orang lain lagi la. Aku baru peringkat bawah. Hehe..

Bagi aku, bila kita memandu kereta ni sama la dengan kita memandu hala hidup kita.

Kalau kita memandu dengan berhemah, selamat sampai ke destinasi. Kita memandu dengan kelajuan yg sepatutnya, tak banyak barang yg dibawa bersama, dan memandu dengan jalan yg biasa kita gunakan, kesannya, penggunaan minyak dapat dikurangkan. ^_^

Kalau kita pandu laju dan sampai ke destinasi dengan selamat, itu merupakan satu kelebihan buat kita. Bawak barang yg banyak dan ikut jalan alternatif / memang saja menggunakan jalan yg lain, kesannya minyak yg kita guna adalah banyak, tapi kita dapat tahu jalan yg lain dan buat perbandingan, jalan mana yg lebih baik/ cepat sampai ke destinasi.

Benda ni samalah dengan hala tuju hidup kita. Bila kita tukarkan barang kepada motivasi diri, jalan kepada pilihan yg wajud, minyak sebagai kos, destinasi sebagai matlamat hidup, kelajuan sebagai kepantasan mencapai matlamat, dan buat perbandingan sebagai pengalaman yg kita peroleh, itulah dia persamaan yg wujud dalam pemanduan kereta dan pemanduan mencapai matlamat hidup.

p/s : dan bila kita mengalami kemalangan, itulah tanda bencana yg kita hadapi tanpa diduga. Jadi hati-hati d jalan raya samalah dengan berhati-hati dalam menentukan matlamat! :)

Bila jalan berliku dan jem, tiba2 minyak habis itu tandanya banyak cabaran dan kita kebuntuan idea.
 Sentiasalah menjadi insan yg berfikir tidak kira masa & di mana jua.
Ini akan mengembangkan minda serta mematangkannya.. ^_^ 

0 comments:

Post a Comment